Blog Autobrand !!

Autobrand !!

Gepubliceerd op: 21 juli 2014

Het is 03.57 uur als mijn pieper me wakker maakt! Een vluchtige blik om de pieper laat de volgende alarm melding zien.

"03:57:07 20-07-14 GLM_Prio 1 BR Voertuig (personenauto) A12 L OOSTERBEEK-WAGENINGEN 118,6 EDE ch04 2731"

Vlug trek ik de gereedliggende kleren aan, en ga naar beneden waar mijn schoenen al klaar staan bij de voordeur. Eenmaal buiten merk ik hoe zwoel de nacht nog is, en de boordcomputer in de auto toont nog 25 graden. Met gepaste snelheid, haast ik me richting de brandweer kazerne.

Het is op de route naar de kazerne rustig op straat en dichtbij de kazerne wordt het wat drukker, niet vreemd want de rest van mijn ploeg is ook aanrijdend. Aangekomen op de kazerne trekt een ieder zijn pak aan, en neemt de helm mee naar het voertuig de 2731, waarmee me de klus zullen klaren.

Zo gauw iedereen zit, vertrekken we naar het opgegeven brandadres. Achterin de auto hangen 2 man de ademlucht alvast om,standaardprocedure bij een autobrand. We zijn halverwege de rit als de AC aan de bevelvoerder meldt dat de bossage naast het voertuig ook al vlam vat, toch iets om rekening mee te houden met dit warme weer.

Eenmaal op de A12 aangekomen, zien we in de verte de collega's van de politie al staan. Ze hebben hun auto ruim voor de brandende auto in de zgn "Fend off positie" staan en hun zwaailampen zijn duidelijk waarneembaar. We rijden de politieauto voorbij en plaatsen ons voertuig vlak voor de brandende auto.

De auto staat in de volle glorie en daar valt weinig eer meer aan te behalen, de collega's met ademlucht beginnen de blussing op de auto, terwijl ik de brand blus in de bossage. Terwijl wij hiermee bezig zijn is er ook een WIS auto van Rijkswaterstaat ter plaatse gekomen, en hij plaatst zijn voertuig nog voor de eerste politieauto in de bekende "Fend Off Positie".

De tweede rijbaan heeft een rood kruis gekregen en er geldt een snelheidsbeperking van 50 km/u ter plaatse. De WIS (Weg Inspecteur) plaats de bekende "pionnen" om zodoende een veilig werkgebied voor ons allen te bewerkstelligen.

Ondertussen is ook een berger ter plaatse gekomen om de auto na blussing af te slepen. Voor de getroffen inzittenden is passend vervoer geregeld omdat men onderweg was naar Schiphol. Voor de politie die alles heeft genoteerd, is er niets meer te doen en gaan met vervolg.

Nadat we de auto hebben afgeblust en de weg hebben schoongemaakt, is het tijd om de spullen op te ruimen. Als we de 1e HD slang hebben opgeruimd, is de 2e HD slang aan de beurt................................BOEMMMM

Op dat moment horen we een harde klap en zien een grote touringcar die de WIS auto heeft geraakt, en via de middengeleider op ons afkomt stormen!!!

Ik schreeuw tegen mijn collega's voor de aanstormende de bus en haastig verdwijnen we met z'n allen naar de veilige vluchtstrook.

Nadat we hebben gezien, dat niemand van ons is geraakt, ga ik met de bevelvoerder naar de touringcar toe. Die blijkt op de touringcarchauffeur gelukkig na leeg te zijn, en ook de chauffeur heeft wonder boven wonder geen ernstig letsel.

Voor de chauffeur laten we direct een ambulance komen en ook de politie wordt weer verzocht i.v.m. dit ongeval. De WIS auto is total loss en gelukkig stond hij net als wij op veilige afstand. Omdat de claxon irritant loeit halen we de accupolen los en voorkomen hiermee dat er eventueel brandgevaar ontstaat.

De berger die nog TP was, heeft direct zwaarder materieel besteld voor de touringcar en WIS auto. Uiteindelijk is alles netjes opgeruimd en op het moment van ons vertrek, waren er al ploegen aanwezig om de middengeleleider te herstellen.

De touringcarchauffeur heeft alle snelheidsverlagingen gezien en opgevolgd, maar helaas de WIS auto "gemist", of in dit geval "geraakt".

Conclusie:

Incident Management (IM) werkt en als de WIS auto of een politieauto daar niet had gestaan, dan hadden er doden kunnen vallen.

Dit blog is geschreven door Hielke Bethlehem http://blog.vuurvreter.eu



Mail de redactie


Instagram