Blog Geen dodelijke auto-ongevallen meer

Geen dodelijke auto-ongevallen meer

Gepubliceerd op: 28 maart 2014

Bij niets anders ervaar ik ‘vrijheid’ zo intens als tijdens het motorrijden. Het is anders dan met autorijden. Dat komt ten dele omdat je je hele lichaam nodig hebt om motor te rijden en daarom meer één bent met de machine. Maar het komt ook door het feit dat je écht buiten bent. Regen, wind, geuren: alles voel je direct.

De dag dat ik 18 werd kan ik me nog levendig herinneren. Jarenlang droomde ik ervan om per motorfiets de Nederlandse wegen te verkennen. Na een les of 20 haalde ik gelukkig in één keer mijn rijbewijs. Gelukkig maar, want mijn eerste motorfiets die ik van de inkomsten van kranten bezorgen (en wat financiële hulp van ouders en grootouders) bij elkaar had gespaard stond al drie weken voor het rij-examen in de garage van mijn ouders.

De motor staat voor mij symbool voor vrijheid, zoals de meesten dat met de auto zullen hebben. De auto brengt je naar je werk, naar je familie, naar je hobby’s en naar je vakantieadres. Zonder auto zou ons leven er heel anders uitzien.

Auto’s zijn computers geworden
Onze auto’s zien er al heel anders uit dan een paar decennia geleden. En dan bedoel ik niet alleen het uiterlijk, ik bedoel vooral datgene dat zich achter het blik of inmiddels het plastic bevindt. Een uitspraak van Martin Winterkorn, bestuursvoorzitter van Volkswagen: “Onze auto’s zijn eigenlijk al rollende rekencentra. In elke auto zit naar schatting 1,5 kilometer bekabeling, ruim vijftig computeronderdelen en rekenkracht die vergelijkbaar is met zo’n twintig pc’s.” (bron)

De ontwikkeling van zelfsturende auto’s is niet meer te stoppen. Sterker nog, ze rijden al bij ons in de straat. Dan heb ik het nog niet over de volledig zelfsturende auto’s van Google, Audi & Volkswagen en Volvo. Ford biedt al sinds eind 2010 de Active Park Assist, waarbij de computer het stuurwiel overneemt tijdens het fileparkeren:

Ook Volvo, BMW en wellicht nog veel meer merken bieden al enige tijd vergelijkbare systemen, waarbij je net als bij Ford zelf nog het gas- en rempedaal moet bedienen. Je bent en blijft als ‘bestuurder’ daarbij dus wel zelf verantwoordelijk voor de veiligheid.

De volgende fase
Precies dat laatste, die eigen verantwoordelijkheid, zal naar mijn overtuiging geleidelijk aan veranderen. Er zijn nog maar weinig bestuurders die hun eigen route uitstippelen. Die taak heeft het navigatiesysteem, al dan niet ingebouwd, voor velen van ons al overgenomen. De meeste navigatiesystemen bieden al de faciliteit dat je kunt zien wat de geldende maximum snelheid is op de weg waar je je bevindt.

Hoe lang zal het nog duren voordat beleidsmakers de keuze maken om ten behoeve van de verkeersveiligheid verkeersmaatregelen niet meer fysiek, maar digitaal aan te bieden? Als het navigatiesysteem ervoor zorgt dat we niet meer op de verwarrende borden hoeven te letten, hebben wij immers meer oog voor datgene wat er om ons heen gebeurt. Niet meer dan logisch dus dat dit ter zijner tijd zelfs wettelijk geregeld zal worden.

Een mooi voorbeeld van de mogelijkheden die navigatiesystemen ons kunnen bieden is Waze. Waze houdt de gegevens bij van gebruikers, waardoor het bij het plannen van een route bijvoorbeeld gebruik kan maken van actuele vertragingen. Verkeersdeelnemers kunnen zelf melding doen van files, ongevallen, werkzaamheden en meer. In juni 2013 is Waze gekocht door Google. Het is geen toeval dat precies deze faciliteit sinds februari 2014 ook deel uitmaakt van Google’s eigen navigatiesoftware.

Het kan natuurlijk ook volledig geautomatiseerd. Volvo test momenteel een systeem waarbij het detecteren van gladheid automatisch wordt doorgegeven aan voertuigen in de buurt (zie onderstaande afbeelding ter illustratie):

Het fenomeen dat auto’s door middel van een internetverbinding in staat zijn om allerhande data uit te wisselen staat bekend als ’Connected Car‘. Ook de ANWB is in dit fenomeen gedoken. Een eerste signaal dat het zelfstandig fabriceren van data door een auto serious business is, is eCall. Vanaf eind 2015 is het voor fabrikanten verplicht om apparaten in te bouwen die bij een ongeval automatisch melding doen bij de alarmcentrale.

Driekwart auto’s is over 20 jaar zelfsturend
Volgens onderzoeksbureau Navigant Reseach kan over 20 jaar 75 procent van de lichte auto’s de weg op zonder dat bestuurders permanent het stuur in handen hebben. Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) gaat zelfs een stapje verder, volgens haar zullen binnen twintig jaar alle auto’s op de Nederlandse wegen zelfrijdend zijn. Stel je eens voor wat dit voor je kan betekenen als je blind bent! Google springt daar slim op in, en toont ons in dit filmpje dat met behulp van zelfrijdende auto’s zelfs een blinde man de vrijheid ervaart die de meesten van ons elke dag ervaren:

Met zelfrijdende auto’s is het rijbewijs niet langer het symbool van onafhankelijkheid. Kinderen kunnen zonder chauffeur naar school of naar sport. Taxichauffeurs kunnen een andere baan zoeken. Het controleren van de rijtijden van vrachtwagen- en buschaffeurs is verleden tijd, aangezien dat vervoer volledig geautomatiseerd zal verlopen.

Geen dodelijke auto-ongevallen meer
Er breekt een dag aan wanneer we concluderen dat deze technologie levens redt. De computer kan veiliger en sneller rijden, omdat de computer 360% driedimensionaal om zich heen kan kijken en alles tegelijkertijd kan zien en daarop kan anticiperen. Het aantal dodelijke ongevallen met auto’s is mede door ABS, airbags en andere technische ontwikkelingen afgenomen tot 650 in 2013 (Bron). Stel je eens voor dat zelfrijdende auto’s dit aantal nog eens drastisch naar beneden zou kunnen brengen!

Het is slechts een kwestie van tijd. In dit stukje uit de science-fiction film iRobot zien we hoe rechercheur Spooner (Will Smith) eigenwijs is en denkt dat hij beter kan autorijden dan de computer. Opvallend is de uitspraak van zijn bijrijdster: “You can’t be serious, not at this speed?” (v.a. 46 sec):

irobot

Ik ben ervan overtuigd dat er over slechts enkele decennia wegen zullen zijn waar je je alleen mag begeven als je voertuig rijdt op automatische piloot. Waar geen verkeersborden meer zullen zijn, maar waar de doorstroming volledig afhankelijk is van data waar alle ‘connected cars’ mee verbonden zullen zijn. Waar geen verkeerscontroles meer uitgeoefend worden door dienders in politievoertuigen, maar waar overtredingen volledig elektronisch worden gemonitord. Waar handmatig autorijden strafbaar zal zijn.

Meer weten over de toekomst van autorijden? Bekijk ook deze aflevering van Tegenlicht: “Hoe raken wij de auto kwijt“.

Deze blog is geschreven door Rick de Haan en met toestemming overgenomen op deze site. Zie ook: http://rickdehaan.wordpress.com



Mail de redactie


Instagram