Nieuws Onderzoek naar ongevallen met voorrangsvoertuigen

Onderzoek naar ongevallen met voorrangsvoertuigen

Gepubliceerd op: 10 december 2014

De meeste ongevallen met voorrangsvoertuigen gebeuren op kruispunten met verkeerslichten, waarbij het voorrangsvoertuig rood licht heeft en de andere weggebruiker groen. Dit is één van de conclusies van twee onderzoeken die het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) het afgelopen jaar heeft uitgevoerd.

Ook kwam uit de onderzoeken dat tijdens het rijden met zwaailicht en sirene het risico op een ernstig ongeval een factor 30 hoger is dan bij normale verkeersdeelname. En dat door oefenen op de openbare weg bestuurders van voorrangsvoertuigen beter gaan rijden.

Pilot oefenen op de openbare weg

In de periode van 1 april 2013 tot en met 1 augustus 2014 hebben vier opleiders in ons land meegedaan aan een pilot met oefenen op de openbare weg. Er hebben tijdens de 6600 ritten van de proef geen ongevallen plaatsgevonden met de lesvoertuigen. Hulpverleners zijn door het oefenen op de openbare weg beter gaan rijden en zowel bij hen, als bij instructeurs, regio's en burgers blijkt draagvlak te zijn voor het oefenen op de openbare weg.

De twee onderzoeken richtten zich op de pilot Oefenen op de openbare weg en op ongevalsstatistieken rond voorrangsvoertuigen. Bij de onderzoeken waren brandweer, politie, ambulance, Defensie, hun opleiders, de ANWB, Rijkswaterstaat en verschillende ministeries betrokken.

Downloaden
- Rapport: 'Als je niet ter plaatse komt'
- Rapport: 'Oefenen op de openbare weg'



Mail de redactie


Instagram