Vrijstelling voor rijoefeningen met optische en geluidssignalen
Gepubliceerd op: 25 maart 2015
Hulpdiensten die bezig zijn met rijoefeningen op de openbare weg krijgen vanaf 1 april 2015 een permanente vrijstelling voor het voeren van optische- en geluidssignalen (prio 1). Dit heeft de minister van Infrastructuur en Milieu besloten.
Pilot
De Politie, Brandweer, Ambulance en Koninklijke Marechaussee hebben vanaf 1 April 2013 een pilot gedraaid voor de duur van twee jaar. In deze pilot werd het trainen in bet besturen van een voorrangsvoertuig beperkt toegestaan. De pilot is geëvalueerd door het Instituut Fysieke Veiligheid.
Uit deze evaluatie blijkt dat het op de openbare weg trainen in het besturen van een voorrangsvoertuig bijdraagt aan de kwaliteit van de rijopleiding voor bestuurders van voorrangsvoertuigen zonder dat het de verkeersveiligheid in gevaar brengt. Er is dan ook voor gekozen om de vrijstelling te verlenen aan alle rijopleidingen binnen de hulpverlening.
Gevaar
Het besturen van een voorrangsvoertuig is niet zonder risico. Uit onderzoek door het Instituut Fysieke Veiligheid blijkt dat jaarlijks enkele tientallen ongevallen plaatsvinden waarbij voorrangsvoertuigen betrokken zijn. Na 1 april zal dan ook blijvend toezicht zijn op het aantal aanrijdingen en overlast voor het overige verkeer.
ROTTERDAM PRINS ALEXANDERLAAN Rit optische en geluidssignalen. #vooruwveiligheid pic.twitter.com/1bh8idL148
— PA_Rijopleiding (@PA_Rijopleiding) 13 maart 2015
PAPENDRECHT RI DORDRECHT eerste kennismaking/trainingsrit optische en geluidssignalen. #vooruwveiligheid pic.twitter.com/VzXbzL8KbA
— PA_Rijopleiding (@PA_Rijopleiding) March 12, 2015
ROTTERDAM KRALINGSEPLEIN Rit optische en geluidssignalen. Wederom remingreep. Nu ivm niet stoppen overig verkeer. pic.twitter.com/saoYRldVmf
— PA_Rijopleiding (@PA_Rijopleiding) 13 maart 2015
Mail de redactie