Nieuws Vrijstelling voor rijoefeningen met optische en geluidssignalen

Vrijstelling voor rijoefeningen met optische en geluidssignalen

Gepubliceerd op: 25 maart 2015

Hulpdiensten die bezig zijn met rijoefeningen op de openbare weg krijgen vanaf 1 april 2015 een permanente vrijstelling voor het voeren van optische- en geluidssignalen (prio 1). Dit heeft de minister van Infrastructuur en Milieu besloten.

Pilot

De Politie, Brandweer, Ambulance en Koninklijke Marechaussee hebben vanaf 1 April 2013 een pilot gedraaid voor de duur van twee jaar. In deze pilot werd het trainen in bet besturen van een voorrangsvoertuig beperkt toegestaan. De pilot is geëvalueerd door het Instituut Fysieke Veiligheid.

Uit deze evaluatie blijkt dat het op de openbare weg trainen in het besturen van een voorrangsvoertuig bijdraagt aan de kwaliteit van de rijopleiding voor bestuurders van voorrangsvoertuigen zonder dat het de verkeersveiligheid in gevaar brengt. Er is dan ook voor gekozen om de vrijstelling te verlenen aan alle rijopleidingen binnen de hulpverlening.

Gevaar

Het besturen van een voorrangsvoertuig is niet zonder risico. Uit onderzoek door het Instituut Fysieke Veiligheid blijkt dat jaarlijks enkele tientallen ongevallen plaatsvinden waarbij voorrangsvoertuigen betrokken zijn. Na 1 april zal dan ook blijvend toezicht zijn op het aantal aanrijdingen en overlast voor het overige verkeer.



Mail de redactie


Instagram