Nieuws GinoPress Adviezen over veilig optreden bij incident met elektrische auto

Adviezen over veilig optreden bij incident met elektrische auto

Gepubliceerd op: 27 september 2016

Begin september konden brandweerlieden in Baarn urenlang niets doen bij een verongelukte Tesla. Met het oog op hun eigen veiligheid moesten ze wachten tot zeker was dat er geen elektrocutiegevaar meer bestond. Steeds meer voertuigen hebben een elektrische of andere alternatieve aandrijving. Hoe hulpverleners daarmee het beste kunnen omgaan, staat in de nieuwe publicatie 'Brandweeroptreden bij incidenten met moderne voertuigen' van het Instituut Fysieke Veiligheid.

Handvatten

Naast elektrische auto’s zijn ook hybride voertuigen, voertuigen op aardgas (LNG of CNG) en op waterstof in opkomst. Dit roept vragen op voor hulpverleners over hoe ze moeten optreden bij incidenten met dergelijke auto’s. In de publicatie van het Instituut Fysieke Veiligheid vinden ze  informatie over moderne voertuigen en handvatten voor een veilig optreden.?

In de vorm van een handelingsperspectief en een aandachtskaart staan er handreikingen in voor een gestructureerde manier van optreden bij verkeersongevallen, ongeacht het type voertuig dat erbij betrokken is. Het uitgangspunt hierbij is dat moderne voertuigen op voorhand niet risicovoller zijn dan traditionele voertuigen. “Veilig werken is altijd een haalbare doelstelling, op voorwaarde dat men doordacht te werk gaat en de juiste voorzorgsmaatregelen in acht neemt”, constateert het IFV.

Ook handig voor andere hulpverleners

De uitgave ‘Brandweeroptreden bij incidenten met moderne voertuigen’ is in eerste instantie bedoeld voor brandweermensen. De informatie is echter ook waardevol voor andere hulpverleners die opgeroepen kunnen worden bij verkeersongevallen: politiemensen, ambulancemedewerkers, bergers en medewerkers van Wegenwacht en Rijkswaterstaat.

De publicatie is hier te downloaden.



Mail de redactie


Instagram