Nieuws Stichting Salvage automatisch gealarmeerd in Gelderland-Zuid

Stichting Salvage automatisch gealarmeerd in Gelderland-Zuid

Gepubliceerd op: 20 mei 2016

De veiligheidsregio Gelderland-Zuid start aanstaande maandag met een pilot waarbij de stichting Salvage automatisch wordt gealarmeerd bij brand. Aanleiding voor de pilot is een evaluatie van de gemaakte afspraken waar uit blijkt dat Salvage in 30% van de gevallen te laat wordt geïnformeerd. Nu is alarmering nog afhankelijk van de beoordeling van de hoogst leidinggevende ter plaatse van de brandweer of bevolkingszorg.

De automatische alarmering zal plaatsvinden bij een drietal incidentscenario's. Brand in een gebouw vanaf de opschaling middelbrand, brand met een rieten kap en een explosie / ontploffing. In deze drie gevallen zal de centralist op de meldkamer automatisch in GMS de taak krijgen om stichting Salvage te alarmeren.

Op het moment dat de pilot in Gelderland-Zuid succesvol blijkt te zijn, wordt de pilot door Stichting Salvage verder uitgerold in Oost Nederland en later ook de andere regio's.

Aanleiding pilot

Sinds 2012 zijn er door Stichting Salvage met de Managementraad Bevolkingszorg afspraken gemaakt over de taken en verantwoordelijkheden op de raakvlakken tussen bevolkingszorg en Stichting Salvage. Deze afspraken zijn geborgd in een Protocol van afspraken, welke in 2016 is herzien.

Bij de landelijke evaluatie van het protocol van afspraken, kwam naar voren dat de alarmering van Stichting Salvage naar de mening van de Salvagecoördinatoren in ruim 30% van de gevallen te laat was.

Een te late oproep betekent dat :

  • er geen gedupeerden meer aanwezig zijn of dat geen volledig beeld verkregen kan worden van het aantal betrokken gedupeerden en waar ze zijn ondergebracht.
  • er bij afwezigheid van gedupeerden geen sturing kan worden gegeven aan beredderende maatregelen.
  • er geen contactpersonen van bedrijven meer aanwezig waardoor overleg over directe maatregelen vaak niet mogelijk is.
  • het lastig wordt om verzekeraars te informeren welke van hun verzekerden betrokken zijn. Daardoor komt ook de schadeafhandeling vertraagd op gang.
  • Door een snellere alarmering kan de Salvagecoördinator van Stichting Salvage eerder ter plaatse komen en in overleg treden met gedupeerden en de hoogst leidinggevende van de brandweer of bevolkingszorg.

Het werk van de stichting Salvage is te zien in onderstaande video.



Mail de redactie


Instagram