Nieuws Wat heb je bij een ramp aan een rampenplan?

Wat heb je bij een ramp aan een rampenplan?

Gepubliceerd op: 07 januari 2016

Crisismanagers moeten bij rampen af durven wijken van hun protocol. Dat stelt promovendus Jeroen Wolbers van de Vrije Universiteit Amsterdam. Wolbers deed onderzoek naar de coördinatie na rampen en ontdekte dat crisismanagers vooral druk zijn met het uitvoeren van hun eigen protocollen. Met het onderhandelen over aanpassingen hierop blijken ze ook nog eens te weinig ervaring te hebben.

Nederland kent tal van crisismanagers. Sommigen zijn bij meerdere grote incidenten actief geweest, maar de meesten zien hooguit eenmaal per jaar een groot incident van dichtbij. “Crisismanagement is echt een apart vak. Die onderhandelingen moet je vaker gedaan hebben om het nut en noodzaak in te zien,” stelt Wolbers. Dat er onderhandeld moet worden is volgens hem zeker niet verkeerd, maar omdat de meeste crisismanagers hier nauwelijks ervaring mee hebben is hun werk niet altijd effectief.

Hij adviseert om het aantal crisismanagers terug te brengen en hen betere onderhandelingstechnieken te leren. “Aan de ene kant wil je het goed uitleggen aan elkaar, aan de andere kant is daar bijna geen tijd voor." Negatief over de toekomst is Wolbers zeker niet. In zijn onderzoek concludeert hij dat het crisismanagement de afgelopen vijftien jaar sterk verbeterd is. “Er zijn een heleboel mensen die zich daarin geprofessionaliseerd hebben en dat geldt ook voor de organisaties zelf."



Mail de redactie


Instagram