Nieuws België ontwikkelt app om 112-melding te maken

België ontwikkelt app om 112-melding te maken

Gepubliceerd op: 30 augustus 2016

De Belgische overheid is bezig met de ontwikkeling van een smartphone-app waarmee burgers kunnen communiceren met de 112-meldkamer. In het najaar zal een selecte groep testpersonen de app gaan proberen. België is daarmee vooruitstrevend op het gebied van communicatie met de meldkamer 112. In Nederland is bellen nog altijd de enige manier om contact te leggen met de meldkamer.

Er wordt al een tijdje gewerkt aan de 'App112' waarbij mensen in nood realtime kunnen chatten met de 112-meldkamer. De technische testfase is reeds afgerond. Binnenkort start de operationele testfase waarbij een aantal testpersonen de app gaat gebruiken. In de app is een persoonlijk profiel aan te maken met informatie als leeftijd, lichamelijke beperking of medische achtergrond. De centralist op de meldkamer krijgt bij een oproep deze informatie te zien.

Onderzoeksinstituut TNO heeft voor de Nederlandse overheid onderzoek gedaan op welke manieren burgers in 2025 incidenten (willen) doorgeven. Een van de conclusies was dat alleen bellen niet meer voldoende zal zijn. Meer hierover is te lezen in ons artikel: "Populariteit social media stelt nieuwe eisen aan meldkamer".



Mail de redactie


Instagram