Nieuws Vaststellen van locatie 112-beller met VIL slaagt niet altijd

Vaststellen van locatie 112-beller met VIL slaagt niet altijd

Gepubliceerd op: 03 oktober 2016

Steeds meer meldkamers gaan werken met Vaststelling Incident Locatie (VIL). Deze nieuwe applicatie wordt gebruikt voor gevallen waarbij de 112-melder niet weet waar hij of zij zich bevind. Tot nu toe maken zes veiligheidsregio's gebruik van VIL. Uit de eerste resultaten blijkt dat het bepalen van de locatie niet altijd succesvol verloopt.

Met name in de regio Gelderland-Midden lukt het vaak niet om VIL in te zetten. Door de slechte dekking van mobiel internet op de Veluwe is het slechts in 46% van de gevallen gelukt om de locatie van de melder vast te stellen. Landelijk ligt dat percentage met 59% iets hoger.

Ondanks de cijfers zijn de centralisten wel positief over het nieuwe systeem.

Al tijdens de eerste testen in juni werden door onder andere Gelderland-Midden de eerste positieve resultaten en ervaringen opgedaan. Zonder uitzondering zijn de centralisten in Gelderland-Midden zeer enthousiast in het gebruik en gemak van de toepassing.


- Auke Beekhuis, Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden

Vaststelling Incident Locatie (VIL)

De nieuwe VIL-applicatie (Vaststelling Incident Locatie) maakt het sinds 1 juli 2016 voor meldkamermedewerkers van Gelderland-Midden mogelijk om de locatie van de mobiele telefoon van de beller die de weg kwijt is te bepalen. De meldkamermedewerker stuurt de beller een sms-bericht. Dit bericht bevat een link. Als de beller de link activeert, geeft hij toestemming om zijn locatiegegevens door te geven aan de meldkamer. Na het bepalen van de locatie wordt de beller gevraagd om de locatie te verzenden. Zo weet de meldkamermedewerker waar de beller zich op dat moment bevindt en kan de hulpdienst zo snel mogelijk op de juiste plaats zijn.


Geralateerd: Android gaat bij 112-oproep locatie met meldkamer delen



Mail de redactie


Instagram